Fuzi-Wuzi

Deze tomaat is oorspronkelijk gekocht door een vriendin van mij in Oostenrijk.
Ze heeft grijs-groen harig blad en de vruchten hebben eveneens een harig huidje. De vruchtjes zijn gestreept en een beetje vlezig.
In 2011 heb ik deze plant voor het eerst zelf gezaaid uit zelf gewonnen zaad (van de Oostenrijkse plant). De plant heb ik op mijn balkon in een pot gehad, met 2 planten in een pot zelfs.
Ze heeft me heel veel lekkere vruchtjes gegeven die ik wat minder lekker vond om zo uit het vuistje te eten door het harige velletje, maar ze hebben me geweldig gesmaakt op een broodje en een cracker en ook kort geroerbakt met velletje en al.

Augustus 2012
Op deze foto is het harige grijs-groene blad goed te zien.
Dit jaar staat de plant in de volle grond op de tuin en doet het daar net zo goed als vorig jaar in een pot. Wat mij betreft hoeft deze dus niet meer perse in de volle grond. Een enkele dappere vrucht begint ondertussen te kleuren.

September 2012
Een aantal vruchten is ondertussen rijp geworden, maar voor de plant is het nu echt wel afgelopen. Er zitten nog heel veel tomaatjes aan maar de hele plant is bruin en droog geworden. De vruchten kleuren nog wel maar zien er na een dag al niet meer uit. Vandaag gaat de hele plant eruit. De vruchten die er nog aanzitten vertrouw ik niet en ga ik zeker niet meer eten.

Helaas heeft de late zaai niet echt gewerkt voor deze plant en heb ik er maar weinig plezier van kunnen hebben. Volgend jaar zaai ik deze weer maar dan gewoon in een pot, daar doet ze het net zo goed!

Geschikt voor buiten: Ja op een zonnige beschutte plek doet ze het goed. Voldoende zon en wat beschutting is dan wel van belang.
Pot of volle grond: Deze plant heeft het in een pot net zo goed gedaan als in de volle grond, dus ik zou haar gewoon lekker in een pot zetten
Ziektegevoeligheid: De planten zijn behoorlijk ziektegevoelig. Zorg daarom dat er niet teveel water op de plant blijft liggen door haar op een beschut (liefst overdekt) plekje te zetten. Als de plant te nat wordt zoals in deze zomer krijgt ze snel Phytophthora.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten